Ďalšia hrozba pre výrobcov mlieka!
Ďalšia hrozba pre výrobcov mlieka - vojna firmy Oatly proti chovateľom mliečnych kráv...
Udržateľné, zdravé a šetrné k podnebiu - takto propaguje svoje výrobky výrobca ovseného mlieka Oatly. Spotrebitelia boli zároveň požiadaní, aby vylúčili klasické mlieko zo spotreby.
Myslí sa tým samozrejme mlieko od kráv. V domovskej krajine firmy Oatly vo Švédsku to viedlo pred pár rokmi k tvrdým sporom s poľnohospodármi a takzvanej mliečnej vojne. Aj v Spojenom Kráľovstve sa postavila firma Oatly k chovu dojníc podobným spôsobom a na svoje svoje výrobky robila kampane na úkor poľnohospodárov - čím vyvolala prudké protesty. Informovala o tom agentúra Agrarheute.
Ťažiskom argumentu je predovšetkým argument o ochrane podnebia alebo takzvaná stopa CO2. Oatly nechal vypočítať svoju uhlíkovú stopu špeciálne pre nemecký trh v Potsdamskom klimatickom výskumnom ústave (PIK). Vedci zistili, že pri produkcii ovseného mlieka sa produkuje približne o 70 percent menej CO2 ako pri produkcii kravského mlieka.
Oatly však nemyslí iba na lepší svet, ale aj na podnikanie: Koncom mája sa v New Yorku objavila najväčšia spoločnosť na výrobu ovseného mlieka na svete a - niet sa čomu čudovať - debutom prekonala všetky očakávania. Dôvod: Je zrejmé, že značka sa stretáva so súčasným eko trendom ako nikto iný, a preto má veľa prominentných priaznivcov zo show priemyslu.
"Vedomie, že každý liter, ktorý predáme, je krokom k lepšiemu svetu, mení každodenné podnikanie na niečo mimoriadne," uvádza sa v prospekte Oatly IPO.
Rokovania výrobcu ovseného mlieka s producentmi mlieka však nie sú veľmi príjemné. Vo Švédsku požadoval Oatly pred časom veľké reklamné kampane: "Spola Mjölken" - čo znamená "zmeňte konzumáciu mlieka". Týmto spôsobom Oatly - mimochodom v Anglicku - obrátil nielen mliečnych farmárov proti sebe, ale aj mnohých ďalších farmárov a pestovateľov ovsa vo Švédsku.
Strety verejnosti, švédske noviny označovali aj ako "mliečnu vojnu". Predseda Združenia švédskych pestovateľov obilia Johan Karlzén v tom čase varoval výrobcu ovseného mlieka pred rozdeľovaním farmárov a vyzval Oatlyho, aby kampaň zastavil. Spor nakoniec skončil na súde: Tam potom firme Oatly zakázali pomenovať v reklame kravské mlieko ako "zlé"
Európske súdy tiež zakázali ovsený nápoj Oatly a ďalším výrobcom v Európskej únii nazývať ho "ovseným mliekom". Stále sú povolené iba označenia ako "ovsený nápoj". Podobné požiadavky podliehajú aj iné mliečne výrobky - napríklad ovsený jogurt. Je však zaujímavé, že Oatly naďalej uvádza svoje produktové mlieko vo svojom prospekte burzy cenných papierov v New Yorku. Tam to však nie je zakázané.
Toni Petersson, výkonný riaditeľ spoločnosti Oatly Group, novinárom na IPO povedal: "Ide o to, aby sa z ľudí, ktorí pili kravské mlieko, stali ľudia, ktorí pijú ovsené mlieko." Pokračoval: "Túto misiu nestratíme z dohľadu a naďalej jej zostaneme verní."
Ale bez ohľadu na to, čo si osobne myslíte o firme Otlay, zdá sa, že obchodný model funguje. Podľa jej prospektu spoločnosť vygenerovala celkové tržby okolo 421 miliónov dolárov v roku 2020. V roku 2019 sa tržby pohybovali iba okolo 204 miliónov dolárov a v roku 2018 to bolo iba 118 miliónov dolárov. Tempo rastu sa tak v poslednej dobe zvýšilo z dobrých 70 percent na viac ako 100 percent. Trend bol obzvlášť dynamický s ročným nárastom o 182 percent v USA a 199 percent v Nemecku.
Analytici predpovedajú, že trh s rastlinnými alternatívami k mliečnym výrobkom bude aj naďalej rýchlo rásť. Podľa súčasných odhadov aj celkový globálny trh s mliekom rastie aj o takmer 6 percent ročne. Okrem toho, Oatly napriek rastu ešte neprináša žiadne zisky. V roku 2020 dosiahol výrobca ovseného mlieka čistú stratu 60,4 milióna dolárov, píšu analytici. Investori sú ale zjavne stále nadšení.
Analytici predpovedajú, že trh s rastlinnými alternatívami k mliečnym výrobkom bude aj naďalej rýchlo rásť. Podľa súčasných odhadov však globálny trh s mliekom rastie aj o takmer 6 percent ročne. Okrem toho Oatly napriek rastu ešte neprináša žiadne zisky. V roku 2020 dosiahol výrobca ovseného mlieka čistú stratu 60,4 milióna dolárov, píšu analytici. Investori sú ale zjavne stále nadšení.